Start met uitgewerkte voorbeelden!
In de wandelgangen hoor ik wel eens dat we moeten stoppen met het inzetten van uitgewerkte voorbeelden, want studenten zouden door al dat kopiëren niets leren… onzin! Want, bij kopiëren start het leren! In dit blog laat ik je dat ervaren én deel ik 5 werkvormen hoe je uitgewerkte voorbeelden in kunt zetten!
Stuur me elke maand de nieuwste blog!
Om je te overtuigen om meer uitgewerkte voorbeelden in te zetten, ga ik je leren om de ‘Turkish Get Up’ correct uit te voeren, waarbij ik er gemakshalve vanuit ga dat je deze sportoefening nog niet kent. Aan jou de vraag om uitvoering te geven volgens onderstaande manieren en tot een antwoord te komen op de vraag ‘welke manier was effectiever?’. Voel je vrij om de instructies zo vaak als mogelijk terug te lezen of terug te kijken.
Manier 1: Ik vertel het je
|
Manier 2: Ik laat het je zien
Vraag: Welke methode heeft volgens jou het meeste bijgedragen aan het correct uitvoeren van de ‘Turkish Get Up’?
Laat vaker zien hoe het moet. Start met uitgewerkte voorbeelden!
Oké, terug naar ons eigen onderwijs! Ik verwacht op basis van de Cognitieve Load Theory dat je als beginner meer geleerd hebt van de methode waarin iemand laat zien hoe een succesvolle uitvoering eruit ziet. Mede daarom pleit ik ervoor om aan studenten meer te laten zien hoe succes eruit ziet: In iédere onderwijseenheid én gedurende iedere onderwijseenheid.
Echter, Ik hoor de aarzeling bij sommige collega’s om uitgewerkte voorbeelden in te zetten, want
‘daar leren onze studenten niets van, want ze kopiëren deze voorbeelden alleen maar’.
Dat studenten kopiëren, daar ben ik het mee eens. Dat ze er niets van leren, zeker niet! Hopelijk heb ik dat met het voorbeeld van de Turkish Get Up kunnen illustreren, want puur en alleen door te kopiëren heb je toch de eerste stappen gemaakt in het leerproces om de Turkish Get Up uiteindelijk correct uit te voeren. Kopiëren is een ontzettend krachtig didactisch hulpmiddel, mits je de inzet goed begeleidt! Een belangrijke voorwaarde is dat studenten actief aan de slag gaan met uitgewerkte voorbeelden. Dat kan bijvoorbeeld door onderstaande werkvormen.
Wanneer studenten beginners zijn op een bepaald onderwerp geef dan bij onderstaande oefeningen expliciet aan welke voorbeelden van welke kwaliteit zijn; studenten hoeven dat nog niet zelf te ontdekken. Als studenten een goed beeld hebben van wat kwaliteit is, dan zou je ze dat zelf kunnen laten ontdekken. |
Werkvorm: maken van een levendige checklist (op beroepsproduct niveau)
- Studenten lezen twee hele beroepsproducten, een goede en een zwakke.
- Studenten vergelijken de beroepsproducten en beschrijven sectie voor sectie waaraan een sterk beroepsproduct moet voldoen.
- Als docent vat je middels een klassendiscussie de antwoorden samen en zet dit om in een checklist. Zorg ervoor dat je in je achterhoofd het beoordelingsmodel kent, zodat je tijdens het maken van de checklist daar rekening mee kunt houden.
- De checklist, inclusief de voorbeelden waarop deze gebaseerd is, kunnen studenten gebruiken wanneer zij zelf een beroepsproduct gaan schrijven.
Werkvorm: Vergelijken van onderdelen (op criteria niveau)
- Studenten lezen voor zichzelf voorbeelden van goede, gemiddelde en zwakke paragrafen van beroepsproducten.
- Studenten identificeren de verschillen tussen deze voorbeelden.
- Als docenten vat je middels een klassendiscussie de antwoorden samen en komt tot een aantal kernpunten.
- Op basis van de discussie en de besproken kernpunten (welke je zichtbaar op bijvoorbeeld het bord noteert) vraag je studenten om de paragraaf van het zwakste beroepsproduct te herschrijven.
Werkvorm: Zoek de verschillen (op criteria niveau)
- Projecteer zichtbaar van één paragraaf een zwakke en een goede versie.
- Vraag aan studenten de gemaakte aanpassingen te identificeren en laat hen de impact hiervan beschrijven.
- Bespreek wat studenten gevonden hebben en projecteer de uitkomsten zichtbaar voor studenten.
- Laat studenten vervolgens hun eigen paragraaf herschrijven.
Werkvorm: Modeling example (op criteria niveau)
- Projecteer een paragraaf van een zwak beroepsproduct (van jezelf of van een student) zichtbaar voor de klas
- Vraag studenten wat de volgende stap zou zijn om de paragraaf aan te scherpen én waarom.
- Pas als docent op basis van de aanbevelingen het voorbeeld ter plekke aan. Studenten kijken dus mee hoe jij dit doet.
- Laat studenten vervolgens hun eigen beroepsproduct herschrijven.
Nog een aantal bruikbare tips:
- Gebruik uitgewerkte voorbeelden ook met collega’s, zodat jullie een gedeeld beeld vormen hoe succes eruitziet. Doe dit nog voordat de onderwijseenheid start!
- Deel uitgewerkte voorbeelden niet alleen bij de start van de onderwijseenheid, maar blijf deze voorbeelden betrekken gedurende de onderwijseenheid.
- Confronteer studenten eerst met veel voorbeelden, zodat ze in een later stadium de rubric beter begrijpen.
Laat een vraag of opmerking achter