Vormgeven opleiding projectleider
BosMti is een opleidingsinstituut waarbij studenten op worden geleid voor de meubelindustrie en interieurbouw, waarbij er intensief samengewerkt wordt met de branche waar de studenten (gaan) werken. Op basis van de behoefte van het werkveld is BosMti de mogelijkheden aan het verkennen om een nieuw opleidingstraject op te stellen, gericht op projectmanagement.
Vraag aan studiosom was om na te denken over 1) het ontwerpen van het onderwijsmodel en 2) om de keuzes met betrekking tot het ontwerp vorm te geven, zodat op basis van de vormgeving BosMti in gesprek kan met het werkveld of deze manier van opleiden bij hen en hun werknemers past. Hieronder vind je daarvan in het kort de gemaakte keuzes en het eindresultaat in een infographic.
1. Ontwerpen van het onderwijsmodel
Bij de vormgeven van het onderwijsmodel hebben we gebruik gemaakt van het vier componenten instructiemodel (4C/ID-model) van Jeroen van Merriënboer en Paul Kirschner. In het onderwijsmodel
- Staan vier authentieke beroepstaken centraal in plaats van losse, onsamenhangende onderwijsmodules.
- Neemt gedurende het jaar de complexiteit toe en de begeleiding af.
- Worden onderwijsmodules wel aangeboden, maar wel just-in-time op het moment dat de authentieke beroepstaak daar om vraagt.
2. Vormgeven van het onderwijsmodel
Om het nieuwe onderwijsmodel toe te lichten aan het werkveld is de keuze gemaakt om deze vorm te geven middels onderstaande infographic (klik op de afbeelding voor een grotere weergave). Op deze manier wordt rekening gehouden met de cognitive load theory, waarbij beeld en tekst doelbewust gecombineerd worden; ook wel dual coding genoemd.
Laat een vraag of opmerking achter